Okulöncesi
eğitiminde çok önemli bir yer tutan kavram öğretimi bilişsel gelişim açısından
son derece önemli bir eğitim bölümüdür. Kavramların bir kısmı algı-motor
gelişimi destekleyen eğitim etkinlikleri açısından da çok önemlidir. Çünkü her
kavram bir duyu ve algı işlemi sonucu bir çıktı/göstergeye neden olmaktadır. Bu
çıktıların/göstergelerin birçoğu da kavramın niteliği ile ilgili olarak motor
çıktı/gösterge olabilmektedir.
Okulöncesi
kavramlar listesi incelendiğinde birçok kavramın öğretilmesi ve öğrenilmesinin hareket
etkinlikleri aracılığı ile daha kolay olduğu görülmektedir. Hatta bazı
kavramların öğrenilmesi neredeyse sadece hareket etkinliği ile mümkün
olabilmektedir.
Bunun
yanı sıra kavramları çıkış noktası olarak alındığında ise hareket etkinliklerinin
daha fazla çeşitlendirilebileceği görülmektedir. Böylelikle okulöncesi hareket
eğitimi etkinliğinde aynı anda üst düzeyde bir bilişsel ve motor gelişim
faaliyeti fırsatı ve ortamı da yaratılmış olacaktır.
Kavramlar
listesine baktığımızda aşağıdaki bazı kavramların hareket etkinlikleri için
oldukça uygun kavramlar olduğu ve söz konusu bu kavramların hareket
etkinlikleri sayesinde de çocuklar tarafından daha kolay öğrenilebileceği
açıktır.
Hareket
etkinliğinde kullanılması olası kavramlar;
ü
Boyut
ile ilgili kavramlar:
büyük-orta-
küçük
ince-kalın
uzun-kısa
geniş-dar
ü
Miktar
ile ilgili kavramlar:
az-çok
ağır-hafif
boş-dolu
tek-çift
bütün-yarım
kalabalık-tenha
ü
Zaman
ile ilgili kavramlar
önce-şimdi-sonra
gece-gündüz
sabah-öğle-akşam
dün-bugün-yarın
ü
Mekân
ile ilgili kavramlar
uzak-yakın
önünde-arkasında
yukarıda-aşağıda
içinde-dışında
içeri-dışarı
yanında-yakınında
ü
Yön
ile ilgili kavramlar
aşağı-yukarı
ön-arka
sağ-sol
ön-arka
geri-ileri
ü
Duyu
ile ilgili kavramlar
sıcak-soğuk-ılık
sert-yumuşak
düz-pütürlü
terli-kuru
ü
Duygular
ile ilgili kavramlar
mutlu
sevinç
heyecan
istek
ü
Renkler
ile ilgili kavramlar
Kırmızı-sarı-mavi
Turuncu-yeşil-mor
siyah-beyaz
ü
Şekil
ile ilgili kavramlar
Kenar-köşe
Daire-üçgen-kare-dikdörtgen
ü
Sayılar
ile ilgili kavramlar
1’den
20’ye kadar ritmik sayma
1’den
9’a kadar rakamları tanıma
1’den
10’a kadar sayıdaki nesneler ile eksiltme, arttırma yapma
ü
Diğer
kavramlar
aynı-farklı-benzer
eski-yeni
yaşlı-genç
açık-kapalı
hızlı-yavaş
hareketli-hareketsiz
düzenli-düzensiz
kolay-zor
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.