Öğretim öğrenme içindir. Öğrenme yoksa ya da gerçekleşmiyorsa öğretim bir anlam ifade etmemektedir. Hareket eğitiminde de temel ilke öğrenmeyi sağlamaktır. Çocuklar hareket etkinlikleri aracılığı motor öğrenmeye ek olarak birçok kazanımlar (öğrenmeler) elde ederler. Hareket etkinliklerinde öğrenme sonucu davranışlarda olumlu değişiklikler meydana gelir. Eğer hareket etkinlikleri çocukta bilgi, tutum ve özellikle motor davranışlar üzerinde bir değişikliğe neden olmuyor ise, söz konusu hareket eğitimi bir anlam taşımıyor demektir.
Hareket eğitimine özgü öğrenmelerin
gerçekleşebilmesi için, çocuğun büyümesi, olgunlaşması ve hazır olması
gereğinden daha önce söz edilmişti. Belirtilen gelişim unsurları
gerçekleştiğinde, her etkinlikte olduğu gibi hareket etkinliklerinde de birçok
öğrenme gerçekleşir.
Öğrenme, bireyin olgunlaşma düzeyine göre çevresiyle
etkileşimi (yaşantısı) sonucu davranışlarında oluşan kalıcı değişmelerdir (Büyükkaragöz,
Çivi, 1997: 24). Öğrenme başka bir bakış açısı ile bireyin çevresinde
yaşananları giderek anlamlandırmaya başlamasıdır. O halde hareket eğitimi
etkinliklerindeki öğrenme çocukların çevreyle etkileşim ve anlamlandırmalar sonucu
düşünsel, sosyal, duygusal ve özellikle de motor davranışlarındaki kalıcı
değişmeler/kazanımlar olarak tanımlanabilir.
Çocuğun bir hareketi yapabilmesi, bir
bedensel eylemliliği sergileyebilmesi, bu eylemlilikle ilgili düşünebilmesi ve
bundan hoşnut olması, bunu tekrar istemesi onun bu tür davranışları giderek
artan ve gelişen bir biçimde gerçekleştiriyor olması öğrenmenin göstergesidir.
Davranışlardaki
(düşünsel, sosyal , duygusal ve motor) değişim ve kalıcılık yanında, bu
davranışların çevresel etkileşimle gerçekleşmesi öğrenmenin varlığı anlamına
gelir.
Hareket eğitiminde öğrenme bilişsel temeli motor
davranışların gerçekleştirilmesi ile gerçekleşir. Vücudu kontrol edebilme ve
amaçlı eylemlilik öğrenilebilir davranışlardır. Bir hareketin nasıl, nerede, niçin
yapılabileceği ile ilgili zihinsel işlemler öğrenme sürecinin içindedir.
Gerçekleştirilen hareketin bizzat ne olduğu, nasıl gerçekleştirildiği konusu
ise yine bilişsel işlemleri gerektirir. Oyun veya hareket eğitimi etkinlikleri
sırasında ve sonrasında, gerçekleştirilen davranışlardan hoşlanma, farkında
olma, davranışları yerine getirmeye istekli olma, başarma duygusu gibi davranış
değişiklikleri / kazanımları da yine sosyal ve duygusal öğrenme ile ilgilidir.
Örneğin, ritmik koşabilme motor öğrenmenin bir
sonucudur. Ritmik koşmada adım aralığı ve sıklığı ile ilgili vücudu kontrol
etme, koşu mesafesi, koşu hızı gibi durumları düşünebilme bilişsel öğrenme ile
ilgili çıktılarıdır. Koşmaktan zevk alma, istekli olma, ne kadar hızlı
koştuğunun farkında olma gibi içsel duygulanımlar da çocuğun duygusal öğrenmesi
ile ilgili gelişim göstergeleridir.
Koşabilme, sıçrayabilme, yorgunluğa karşı dayanıklı
olabilme, çabuk olabilme, bir nesneyi kaldırabilme, itebilme gibi tüm hareket
uygulamaları ile ilgili yeterlilikler fiziksel anlamda yaşamın devam
ettirilebilmesi ile ilgilidir. Çabuk düşünebilme, doğru karar verebilme, problem
karşısında çözüm üretebilme, öncelleyebilme gibi yeterlilikler ise yaşamın
içinde var olan gereklerdir. Bunların hepsi birer davranış ve/veya kazanımdır.
Davranışlar insanın hareket, tepki, düşünce ve duygu
gösterisi, bilgi, beceri, tutum ve tercih gibi deyimlerle ifade edilir. Yani
davranış insanın bedensel, zihinsel ve duygusal etkinlikleridir (Büyükkaragöz, 1997:
24). Hareket etkinliklerinde sözü edilen davranışların hepsi bir şekilde yer
almaktadır. Bu davranışların sergileniyor olması hem öğrenmenin sağlanması, hem
de öğrenmenin yaşamla ilgili olması açısından önemlidir.
Hareket eğitimi ile ilgili öğrenmelerde ilk akla
gelen motor öğrenmeler olsa da bilişsel sosyal ve duygusal öğrenmeler de aynı
süreçte gerçekleşen öğrenmelerdir. Herhangi bir motor davranış
gerçekleştirilirken, o davranışa ilişkin davranış öncesi, davranış anı ve
sonrası biliş süreçleri (merkezi işlemler) devrededir, yani davranışın
gerçekleştirilebilmesi temelde bilişsel bir çıktı ürünüdür.
Gerçekleştirilen davranışlarla ilgili tüm
duygulanımlar ve tutumlar (heyecanlanma, coşkulanma, ilgi, istek, benimseme) ise
duygusal çıktılar olup, motor öğrenme sürecine eşlik eden öğrenmelerdir. Motor
davranışa ilişkin, davranış öncesi, anı ve özellikle sonrası duygu ve tutumlar,
davranışın devamlılığı ve niteliğini etkiler.
Motor öğrenmeler;
- Sınanarak,
- Denenerek
ve
- Tekrar
edilerek öğrenilir.
Çünkü motor öğrenmelerin başka
yolu yoktur. Düşünme ve hissetme işin doğası gereği her öğrenmede olduğu gibi
motor öğrenme süreçleri olan duyu, algı, merkezi işlen ve çıktı aşamaları olan sınama,
deneme ve tekrarlama süreçlerinde elbette vardır. Ancak sadece düşünme süreci ile
bir motor davranışı gerçekleştirme mümkün değildir. Dolayısı ile motor çıktılar,
bilişsel temelli bedensel (kassal) ürünler/ çıktılardır.
Kaynakçalar:
İsmail Topkaya, Hareket Beden Eğitimi ve Spor Öğretiminde Öğrenme ve Öğretimin Temelleri, Nobel Akademik Yay. Ankara, 2010,
İsmail Topkaya, Okulöncesi Eğitiminde Hareket Etkinlikleri, Paradigma Yay. Edirne, 2014.
- Sınanarak,
- Denenerek ve
- Tekrar edilerek öğrenilir.
Kaynakçalar:
İsmail Topkaya, Hareket Beden Eğitimi ve Spor Öğretiminde Öğrenme ve Öğretimin Temelleri, Nobel Akademik Yay. Ankara, 2010,
İsmail Topkaya, Hareket Beden Eğitimi ve Spor Öğretiminde Öğrenme ve Öğretimin Temelleri, Nobel Akademik Yay. Ankara, 2010,
İsmail Topkaya, Okulöncesi Eğitiminde Hareket Etkinlikleri, Paradigma Yay. Edirne, 2014.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.